Imate ideju za biznis i želite je pretočiti u stvarnost?
U nastavku govorimo o tome kako registrovati firmu, koliko vam je potrebno vremena, novca i živaca.
Prije svega, trebate odlučiti da li ćete poslovati kao obrt ili pravno lice ( d.o.o.). Osnivanje obrta je mnogo jednostavnije i jefitnije, u odnosu na firmu. Osnovne prednosti obrta su lakse mijenjanje osnovnih podataka (npr. adresa), jednostavnije je i jefitnije zatvoriti obrt, te su takodjer niže kazne za prekršaje u odnosu na pravno lice. Medjutim, kao obrt možete registrovati samo jednu osnovnu djelatnost i to samo ako imate odgovarajuću stručnu spremu za datu djelatnost.
Također, kao obrtnik plaćate obavezne mjesečne doprinose na unaprijed definisanu osnovicu, odgovarate svom svojom imovinom, a ne samo do visine uloga kao sto je slučaj kod pravnog lica.
Dugoročno posmatrano, ukoliko želite razvijati biznis u širem smislu, preporuka je registrovani firmu tj. d.o.o.
Za osnivanje firme nije vam neophodna odgovarajuća stručna sprema, ali ono što se zahtijeva je da:
Sljedeći korak je odlazak kod notara. Pretpostavimo da imate već odabrano ime za vašu firmu. Notar će provjeriti u registru kompanija na Sudu da li je izabrano ime dostupno.
Potom trebate odrediti iznos osnivačkog kapitala. Zakonski minimum trenutno iznosi 1.000,00 KM koje uplatite kao osnivački ulog. Iznos osnivačkog kapitala uplaćujete na prelazni račun jedne od banaka u BiH (Uplatnica vam je potrebna kao dokaz koji prilažete sudu). Nakon završene registracije i otvaranja žiro računa, ovaj ulog prebacite na račun firme.
Osnovni i najvažniji dokument za d.o.o. je njegov osnivački akt, koji vam sastavlja notar, a vi mu trebati dati sljedeće podatke:
Ukoliko je direktor firme stranac, onda mora prijaviti boravište u BiH.
Notarski troškovi iznose okvirno 800,00 – 900,00 KM. ( *Iznos je baziran na troškovima osnivanja firmi od strane notarskih ureda u gradu Mostaru).
Nakon pripreme sve potrebne dokumentacije, uz notarsku obradu te potpise osnivača, zahtjev za registraciju se predaje na Općinski sud. Ovaj korak obično obavlja notar.
Prosječno vrijeme za dobivanje Rješenja na sudu, na osnovu našeg iskustva, je oko 3 sedmice ( Općinski sud Mostar). Da bi ste preuzeli Rješenje sa Suda, trebate platiti sudske takse (cca 300,00 – 400,00 KM).
Nakon završene registracije izrađujete pečat na kojem stoji naziv vaše firme (cijena 40-50 KM).
Potom je potrebno potpisati Ugovor sa certificiranim računovođom i Ugovor o zakupu prostora.
Sada imate sve potrebne dokumente da biste dobili svoj identifikacijski broj (ID) i statiskički broj. Ova dva koraka obično mi kao računovodstveni servis obavljamo za naše klijente, kako bi im uštedjeli vrijeme.
ID broj je ”lična karta” vaše firme, dodjeljuje ga Porezna uprava, kojoj trebate podnijeti Zahtjev, uz koji prilažete: Rješenje o registraciji, Ugovor sa računovodstvom i Ugovor o zakupu. ID broj dobijete za dva-tri dana.
Nakon toga, potrebno je da vašu firmu registrujete u Registru preduzeća u Zavodu za statistiku, koja će vam dodijeliti osnovnu šifru djelatnosti. Obavijest o razvrstavanju dobijete isti dan.
Dakle, imate Rješenje, ID broj, statistički broj. Naredni korak je otvaranje transakcijskog računa u banci. Da biste otvorili žiro-račun, potrebno je dostaviti ovjerene kopije sljedećih dokumenata:
Naredni korak je fiskalizacija. Cijena fiskalne kase (najjednostavniji model) kreće se od 600 KM. Ovlaštenoj firmi za fiskalizaciju prilažete osnovne identifikacijske dokumente firme (kopije), te je obično potrebno 3-5 dana za završetak fiskalizacije.
Zbog vrlo čestih upita da li firma kao d.o.o. automatski postaje i PDV obveznik, smatramo bitnim napomenuti, da PDV registracija nije u vezi sa načinom registrovanja biznisa, te da ulazite u sistem PDV obveznika onog trenutka kada vaš promet pređe 50.000,00 KM u jednoj kalendarskoj godini, neovisno da li ste registrovani kao pravno lice ili obrt.
Kako god da započnete vašu poslovnu priču, neka vam je sretno!